Homepage

Westkust tot aan Applecross

Eiland Sky en het Zuiden

Lake district - terug via Dover

Dag 9 routekaart 9
Vandaag moesten we van start gaan met regen. Via Lochcarron reden we naar de A890, die we lagnsheen het Loch volgden tot

Uitzicht vanaf de Bealach Ratagain

aan de A87.
Daar links af via de brug over Loch Long tot aan Eilean Donan Castle. Hier hielden we even halt, maar wegens de regen viel er niet veel te zien.

De A87 verder volgend kwamen we in Shiel Bridge waar we de lokale weg naar Glenelg opdraaiden. Intussen hield het gelukkig op met regenen, zodat we toch konden genieten tijdens de beklimming

De korte overzet naar Skye

van de Bealach Ratagain. Na de afdaling bleven we langsheen de Glenmore River rijden. Voordat we naar de ferry reden, bezochten we in Glenelg de Bernera Barracks. Vandaar iets terug en via Galltair naar de overzet. We konden gelukkig mee met
de eerste overzet (max 6 auto's).

Dit werd net als de reeds eerder bezochte Ruthven Barracks gebouwd na de Jacobits opstand van 1715. Het kon lichte aanvallen weerstaan en de patroulles beveiligden de omgeving. Ondanks het feit dat de gebouwen er nog behoorlijk compleet uitzien, mag het niet betreden worden wegens de slechte staat.

Aangekomen op Skye, volgden we de weg tot aan de A87. Zo kwamen we iets verder aan de A851, die we opreden naar de ferry van Armadale naar Mallaig.

Die ferry hadden we 2 dagen later nodig en werd meteen gereserveerd (2 jaar terug hier 3 uren moeten wachten voordat we meekonden). Na de boeking keerden we terug tot Kilberg, waar we de lokale weg opdraaiden naar Tarskavaig. Vandaar via Tokavaig en Ord terug naar de A851.

de Barracks

Terug aan de A851 ging het via Kinloch terug tot aan de A87, die links op tot in Broadford. Bij het binnenrijden van het centrum hielden we halt aan de Watermill Cafe Shop, gelegen naast het Serpentarium.

Tokavaig

Na de frisdrank en de sandwich reden we tot aan de B8083 die ons via Loch Slapin naar Elgol bracht.
Daar hielden we halt aan de Cullen View Coffee Shop met zicht op de pier en Loch Scavaig.
Vervolgens de weg terug naar Broadford en de B&B in Luib.

Voor een avondmaal moesten we terug naar Broadford en hadden we een adresje

Onze B&B in Broadford

gekregen vlakbij het Serpentarium, daar kwamen nog enkele Spaanse motorrijders eten. terug bij de B&B deden we nog een wandeling en bleken de Spanjaarden slechts enkele honderden meters van ons in een B&B te logeren.

Dag 10 routekaart 10
Vandaag stond een rondrit op Skye op het programma. Tijdens het ontbijt kregen we nog een tip van een Nederlands stel ivm

Uitzicht op Isle Raasay

een waterval in de buurt van Lealt. Via de A87 langsheen Loch Ainort om vervolgens op het einde van het Loch een lokale weg  te nemen om zo langs de andere kant van het Loch verder te rijden. Deze weg was duidelijk aan dringende herstellingen toe.

Onderweg kregen we mooi uitzicht op Isle of Raasay. We kwamen terug aan de A87 net voor Sconser, die we verder volgden naar Portree. Op dit deel werden we enkele keren opgehouden door wegenwerken.

Daar aangekomen hielden we halt voor enkele foto's, doch de gekende foto van de gekleurde huisjes bij de haven bleek totaal mislukt.
Portree verlieten we via de A855, onderweg hadden we uitzicht op de Old man of Storr.  Net voor de afslag naar Lealt stopten we  op de parking, voor een bezoek aan de watervallen

Vertrekkend vanaf de parking langs het wandelpad krijgt men direct zicht op de bovenste waterval. Na de korte wandeling komt men hoog boven het water uit. Onder u ziet u de volgende ruÔnes staan. Hier werd het aangevoerde diatomite (werd oa gebruikt

Watervallen van Lealt

voor de aanmaak van dynamiet) gedroogd, voordat het via schepen naar oa Zuid-Afrika vertrok. Indien men vanaf het bord aan de rechterkant iets naar beneden gaat, krijgt men de onderste waterval te zien.

Na de wandeling reden we verder om op het einde van Loch Mealt de parking op te rijden nabij Kilt Rock.
Daar stonden 2 Nederlandse Harley-rijders. .

Loch Mealt

Even later kwamen nog enkele Pan-rijders aan, eveneens uit Nederland.   Op de parking zagen we enkele motoren staan uit Noorwegen, terwijl iets later de Nederlandse pan-rijders eveneens halt hielden.
In het museum krijg je een idee over het harde leven hier op het eiland in de 19de eeuw.

Duntulm Castle

Skye Museum of Island Life

Sky Museum

De A855 verder volgend kwamen we oa voorbij Brogaig, Balmaqueen en Duntulm. Iets voorbij die laatste hielden we halt bij het gelijknamig kasteel. Vervolgens ging het naar het Sky Museum of Island Life. Hierna reden we naar de haven van Uig.

zicht op de haven van Uig

Van hieraf kozen we de A87 om op het einde van Loch Snizort Beag links de B8036 op te draaien. In Skeabost Bridge de A850 op langs de overzijde van dat Loch. Die bracht ons naar Dunvegan Castle, intussen viel er af en toe wat regen.

Het eerste kasteel werd in de 13de eeuw gebouwd in hout, enkel de muur er omheen was van steen. Tot 1748 was het enkel toegangkelijk vanaf de

Dunvegan Castle

zee. Door de eeuwen heen kreeg het zijn huidig uiterlijk. Halfweg de 19de eeuw verliet de 25ste leider van de clan Mac Leod het kasttel wegens financiŽle problemen. Het bleef leeg staan tot 1929, toen de 29ste leider er ging wonen. In 1933 werd het opengesteld voor het publiek.

Na het bezoek besloten we wegens de fellere regen  de rit naar Glendale over te slaan en meteen via de A863 en de A87 terug te keren naar de B&B. Vandaar de korte rit heen en terug naar Broadford voor een avondmaal.

Dag 11 routekaart 11
Na het ontbijt ging het rechtstreeks via de A87 en de A851 naar Armadale om er de ferry te nemen naar Mallaig. Dankzij de reservatie ging dit vlotter dan 2j terug. Daar aangekomen bezochten we eerst een shop voor batterijen voor het fototoestel

(batterijlader had de geest gegeven). Vervolgens via de A830 (met diverse wegenwerken) tot in Lochailort om vanaf daar de A861 te volgen langsheen oa Loch Ailort, Loch Moidart en Loch Shiel.

In Ardshealach hielden we een eerste pauze en kregen we het gezelschap van zo'n 10tal Britse motorrijders. Na een korte babbel reden we verder tot aan Loch Sunart, daar langsheen rijdend ging het naar Strontian.

Net voor het centrum zagen we een bord 'tea & coffee', de weg verlatend kwamen we op de parking van het Kilcamb Lodge Hotel

Na de koffiepauze in dit luxehotel ging doorheen het centrum van Strontian tot aan de A884, om zo naar Lochaline te rijden. Daar lag de ferry klaar naar Fishnisch (Isle of Mull).

Loch Ailord vanaf de A 861

Na de pauze keerden we terug via de A884 richting Strontian to we bij de B8043 kwamen. Die volgden we langsheen Loch Uisage en Loch a Chore naar Loch Linnhe.
Rijdend langsheen dit Loch (dit gedeelte van de weg is toe aan een opknapbeurt) kwamen we terug bij de A861.

Loch a Chore

Die bracht ons vervolgens naar de Corran Ferry. Eens aan de overkant de A82 op, voorbij Fort William naar Spean Bridge. Op de A82 blijvend, kwamen we voorbij het Commando Memorial en Loch Lochy aan de A87.

Die draaiden we op naar Loch Garry, maar blijkbaar ver genoeg gereden om de bekende Schotlandfoto te nemen.

Zicht op Loch Linnhe

Na de 2 eerste parkings te hebben opgereden, besloten we wegens het tijdstip naar de B&B te rijden. We reden terug naar het Commando Memorial, waar we de B8004 opkonden.
Zo kwamen we bij de B&B in Banavie. Na de hartelijke ontvangst ging het net als de vorige keer naar de Lochy voor een avondmaal. Na de maaltijd hielden we ondanks de lichte regenval nog even halt aan het sluizencomplex Neptune's Staircase.

Dag 12 routekaart 12
Reeds bij het ontwaken werd het duidelijk dat het een natte dag ging worden. In de gietende regen ging het via de A82

Loch Fyne gezien vanuit Inveraray

langsheen Loch Linnhe tot aan de B863, die loopt omheen Loch Leven. Wegens de regen en de lage bewolking viel er zo goed als niks te zien van de natuurpracht rond dit Loch.

Het eerste deel rij je op zeeniveau terwijl je op het 2de deel enkele 10tallen meters er boven rijd. In Glencoe draaiden we terug de A82 op om doorheen de Glencoe-vallei naar Clifton te rijden. Iets voor Achallader hielden we halt op een parking waar je normaal uitzicht hebt op Loch Tulla, maar niet die dag.

Na een praatje te hebben gemaakt met Nederlandse busreizigers (waren net aangekomen in Schotland) reden we terug verder. In Clifton kozen we de A85 naar Loch Awe, om daar de A819 op te draaien.
We hadden reeds beslist door het weer om de route aan te passen en de rit langsheen Loch Awe (B840) en Loch Fyne (A83) naar de ferry van Tarbet te

laten vallen. We bleven de A819 volgen naar Inveraray. Rijdend langsheen Loch Awe hield het dan toch even op met regenen, zodat we even halt hielden op een parking. Terwijl we daar stonden, kwamen 2 Belgische BMW-rijders met duo voorbij die in
dezelfde richting reden.

Terug verder rijdend werden de sluizen boven ons terug opengezet. Bij aankomst in Inveraray werd er eerst getankt en parkeerden we ons in het centrum. Daar zagen we de opnieuw die motorrijders. Na een gezellige babbel gingen we eerst iets warms drinken voordat we verder reden.

Via de A83 reden we omheen de top van Loch Fyne tot aan de A815, die ons via Loch Fyne en Loch Eck naar Dunoon bracht. Daar kozen we de overzet met Western Ferries om de Firth of Clyde te dwarsen naar Gourock.

Gelukkig was het intussen opgehouden met regenen. Eens in Gourock reden we via de A770 naar de A78 die ons naar de B&B in Largs bracht.
Na het omkleden konden we alle natte spullen bij de verwarmingsketel hangen.

Overzet met Western Ferries

Vervolgens wandelden we wat rond in het centrum en aan de baai met zicht op Great Combrae Island.

Verder naar het lake district