Homepage

Westkust tot aan Applecross

Eiland Sky en het Zuiden

Lake district - terug via Dover

Dag 6 routekaart 6
Na het ontbijt ging het via het tankstation naar de A9 om net voor de brug de A836 op te draaien. Die volgden we langszij
Dornoch Firth via Bonar Bridge tot aan de splitsing met de A837. Die eventjes op tot aan de B864 die ons naar de Falls of Shin bracht. Na het bezoek de weg verder volgend kwamen we via de A839 terug aan de A837. Het eerste deel volgt de loop van de River Oykel.

Bij het dwarsen van de rivier zie je naast de nieuwe brug de oude liggen. Vervolgens langsheen Loch Craggie naar Loch Borralan waar we een drankpauze hielden in de Altnacealgach Inn. Hier hadden we een gezellige babbel met een Nederlands koppel.

De weg bleven we volgen tot Ledmore waar we links de A835 opreden richting Ullapool. Net voorbij Drumrunie rechts de single road op naar Coigach Peninsula.
Rijdend langsheen Loch Lurgainn en Loch Bad a Ghaill kwamen aan een

Bonar Bridge

splitsing, waar we links verder reden (de rechtse weg zouden we later op de dag doen). Voorbij Loch Osgaig tot aan Loch Raa. Terug links langs Loch Vatachan tot aan de splitsing aan Badentarbat Bay en zo links tot in Achiltibuie. Hier keerden we terug

Vuurtorenvan Stoer Peninsula

maar reden aan de splitsing rechtdoor naar Polbain. In de lokale shop kochten we iets om te drinken en te eten.

Terwijl we die ter plaatse opaten, genoten we van het uitzicht op de vele eilandjes. Via Altandhu en Achnahaird kwamen we terug aan Loch Raa. Vandaar naar de eerst vernoemde splitsing om de andere weg te nemen richting Lochinver.

In het centrum van Lochinver kwamen we op de A837. Hier hielden we eerst een drankpauze, terwijl we genoten van het uitzicht op het gelijknamig Loch en de omgeving. Hierna reden we verder tot we aan de B869 kwamen (die hadden we in 2006 ook gereden maar omgekeerd). Iets voorbij Stoer sloegen we linksaf voor een rondje op Stoer Peninsula.
Via Balchladich tot aan de T-splitsing, daar linksaf naar de vuurtoren.

Daar zagen we naast enkele landgenoten een Duits stel met de motorfiets. Die gaven ons de tip om de wandeling te doen tot aan de Old Man of Stoer. Doch wegens tijdsgebrek zal dit een volgende keer moeten gebeuren. Eens terug op weg ging het

Culkein

voorbij de T-splitsing via Achnacarnin tot in Culkein. Vandaar terug naar de B869. Zo kwamen we net voor Drumbeg aan het gelijknamig uitkijkpunt.
Daar kwamen even later ook het Duitse stel aan. De slingerende weg volgden we tot aan de A894. Via Unapool volgden we die naar Scourie. Daar ging het eerst naar het pompstation, doch bleek reeds gesloten, gelukkig

Scourie bay

kan je er aan de pomp zelf tanken met de kredietkaart (24u/24u). Hierna reden we naar de B&B. Net als vorige keer gingen we 's avonds naar het restaurant bij de camping om te eten.
Bij het rondkijken op de camping, zagen we Belgisch koppel die rondtrokken met een bestelwagen en op dezelfde overtocht hadden gezeten als wij.. Daarna wandelden we nog wat aan de baai en in het centrum.

Dag 7.   routekaart 7
Vandaag stond een rondrit in het hoge noorden op het programma. Omstreeks 9u reden we via de A894 doorheen Scourie

naar de T-splitsing met de A838. Daar reden we rechtsaf richting Lairg langsheen verschillende Lochs. Op het eerste gedeelte (oa Loch Stack en Loch More) zagen we de wolkenslierten hangen, zodat het zicht beperkt was.
Doch bij het grote Loch Shin was het behoorlijk mistig.

Aangekomen bij de A836 ging het linksaf richting Tongue. Deze single road volgden we doorheen het weidse landschap tot in Altnaharra.

Langs de weg tussen Altnaharra en Bettyhill kan je 16 plaatsen bezoeken die een rol speelden in de lokale geschiedenis.
Dit is bekend als de Strathnaver Trial. Meer info vind je in het Strathnaver Museum in Bettyhill (gesloten op zondag).
De families die hier woonden, moesten net zoals zo'n 1000 andere in 1819-1820 dit gebied verlaten, om plaats te maken voor duizenden schapen.

Loch Stack

Dat bracht volgens de landheer (de Duke of Sutherland) meer op voor hem. Hier bevonden er zich eveneens oude begraafplaatsen. Net voorbij het centrum van Altnaharra reden we aan het kruispunt rechts de B873 op langsheen Loch Naver.

Zicht op Loch Naver

Bijna op het einde van het Loch hielden we halt bij Grumbeg. Verder rijdend langsheen de River Naver kwamen we in Syre, waar we het kerkje bezochten.

We reden vervolgens verder langs de rivier (nu op de B871) naar de A836.
Die volgden we eerst tot aan de Toeristische Dienst in Bettyhill. Doch dit was gesloten op zondag.

Ru´ne bij Loch Naver

We keerden dan maar terug naar het centrum om in de lokale shop (met benzinepomp) spijs en drank te halen. Na de maaltijd volgden we de A836 naar Tongue. Daar het centrum naar de benzinepomp, doch eveneens gesloten op zondag.

IJzeren Free Chirch of Scotland

Vervolgens langsheen oa Loch Loyal en Loch Staing terug naar het kruispunt bij Altnaharra, met het ijzeren kerkje.

Dit ijzeren kerkje werd hier gebouwd omstreeks 1891 door de Free Church of Scotland, dit ten dienste van de kleine gemeenschappen in de omgeving.
Naast het kerkje stond destijds een grote ijzeren boerderijschuur, die wegens zijn slechte staat werd afgebroken in 2000.
Op enkele zondagen word hier nog steeds een dienst gedaan. De andere zondagen word een dienst gedaan in Altnaharra Church.

Opnieuw aangekomen aan het kruispunt bij Altnaharra, draaiden we de enige weg in die we nog niet hadden gedaan.
Deze smalle weg (zonder passing places) bracht ons langsheen Loch Meadie, Dun Dornaigil en Loch Hope tot aan de A838.

Die volgden we richting Durness langsheen het mooie Loch Eriboll, waar we halt hielden in een kleine Tea-Room.
Na de drankpauze vervolgden we de weg langsheen Loch Eriboll. Net voorbij de afslag naar Rispond, kregen we een mooi zicht op de atlantische oceaan en het eiland 'Eilean Hoan'.  Eens voorbij Durness ging het terug zuidwaarts richting Scourie, hier
kwamen we het Belgisch koppel tegen met de bestelwagen.
Nabij Rhiconich draaiden we links de B801 op, Langs Loch Inchard reden we nog tot Kinlochbervie en Oldshoremore. Daarna terug naar de A838 en zo terug naar Scourie. Na het tanken kwamen we aan in de B&B, daar bleek de eigenares zich pijn te hebben gedaan aan de voet, en moest ze nog foto's laten nemen in het hospitaal (Inverness), dit zou zo'n 5 duren.

Er waren nog nieuwe gasten op weg, zodat de voordeur gewoon open bleef terwijl ze weg waren.
Toen we naar het restaurant wandelden kregen we onze eerste regenbui sinds we in Schotland waren.
Na de maaltijd zagen we enkele motoren staan op de camping uit Zwitserland waaronder 2 V-max motoren met side-car en 3 BMW-motoren.
Daarna wandelden we nog wat aan de baai en in de omgeving van de B&B.

Avond in Scourie bay

Dag 8 routekaart 8
Bij het ontwaken was van Scourie Bay niks te zien wegens de dichte mist. Intussen bleek de dochter aanwezig te zijn om te helpen bij het ontbijt (de eigenares mocht enkele dagen niet veel rondlopen). Na het heerlijke ontbijt, dan toch maar vertrokken in zuidelijke richting via de A894. Al snel bleek de mist mee te vallen met uitzondering van mistbanken op enkele plaatsen.

Loch Assynt met  Ardvreck Castle

Via Unapool kwamen we bij de A837 aan Loch Assynt. Hier genoten we van het uitzicht op het Loch en Ardvreck Castle. We reden verder langsheen River Loanan tot aan Loch Awe. Vervolgens kozen we de A835 net als op dag 6.

Nu bleven we die weg volgen tot Ullapool. Iets voor die stad hielden we nog halt om te genieten van het uitzicht op Loch Broom. Voorbij Ullapool tot we rechts de A832 opkonden. Die volgden we eventjes tot aan Corrieshalloch Gorge.

Spectaculair is de suspension bridge vlakbij de waterval (falls of Measach). Die werd gebouwd in 1874 door John Fowler (de bouwer van oa de Forth Raiway bridge nabij Edinburgh).

De waterval is 46m hoog en stort loodrecht naar beneden. Vanop  een iets verder gelegen platform heeft men eveneens een mooi uitzicht op de waterval.

Zicht op de waterval van op de brug

Op de parking parkeerden we naast een Nederlandse motorfiets. Na de wandeling begonnen we nog een praatje met een koppel uit Roeselare die een rondreis maakte met een camper.

We hadden ze reeds voorbij zien komen in Braemar. Ze hadden eveneens op dezelfde ferry gezeten als wij.

Zicht recht naar beneden

suspension bridge

Terug bij de motor bleken daar ook de Nederlandse collega's te zijn, dus volgde nog een praatje. Daarna terug naar de A835 richting Garve voorbij Loch Droma en Loch Glascamoch. Hier hielden we even halt om de dam te bekijken. Vanaf de dam
hadden we enerzijds een mooi zicht op het Loch en anderzijds op de Glascamoch River.

We besloten om in de iets verder gelegen Aultguish Inn een drankpauze te houden. Daar aangekomen stonden de Zwitsers (die we de vorige avond hadden zien staan op de camping) klaar om verder te reizen.

We reden vervolgens verder over de A835 langsheen oa Garbat tot in Gorstan, waar we rechts de A832 kozen. Rijdend langs de spoorweg en de River Bran kwamen we in Achnasheen waar we stopten op het pleintje bij het station.

Terwijl we er een broodje aten, bekeken we de kaart en konden kiezen tussen 2 routes. De geplande route was via Kinlochewe naar Schiedaig en zo langs de kust naar Applecross. Vervolgens via de pass naar de B&B.

Aultguish Inn bij Glascamoch

Liever wensten we rechtstreeks naar de B&B te rijden om verse t-shirts aan te doen en dan via de pass naar Applecross te rijden en via dezelfde weg terug. Na telefonisch contact met de B&B werd het de 2de route. Vanuit Achnasheen ging het via de

Stromecastle bij  Loch Carron

A890 tot aan de A896. Die volgden we doorheen het centrum van Lochcarron,    om iets verder links af te slaan naar Stromemore en tenslotte naar de B&b in Ardaneaskan.
Na het lossen van de motor en het omkleden, keerden we terug naar Lochcarron waar we eerst tot aan het tankstation reden.

Vervolgens via de A896 tot net voor Tornapress waar we de Bealach na Ba opreden. Deze smalle weg brengt je via enkele haarspeldbochten naar een top van ong 630m met uitzicht op Isle of Raasay. Daarna daalden we af naar Applecross, waar we parkeerden bij de plaatselijke Inn.

Tot in 1973 kon je van hieruit de ferry nemen naar Stromeferry aan de overzijde van Loch Carron. Daardoor werd deze ru´ne vaak bezocht door de wachtende passagiers. Nu is het rustig wegens gelegen aan een doodlopende weg.

Na de wandeling tot Milton en het nuttigen van een drankje, keerden we via dezelfde weg terug naar Lochcarron voor een avondmaal. op de terugweg naar de B&B hielden we nog halt bij Strome Castle.
Het kasteel werd gebouwd in de 15de eeuw. In 1539 kwam het in bezit van de Macdonalds of Glengarry. De volgende 63 jaar werd er regelmatig om het bezit gevochten met de Mackenzies of Kintail. Toen het in 1602 in hun bezit kwam, werd het verwoest. 's avonds deden we nog een wandeling in Ardaneaskan.