Europa - Zwitserland - Wallis - Gomsdal

Tekst en foto's: Coen en Els van Schie
Reistijd: maart 2010

Zwitserland - Wallis

Start ZwitserlandStart WallisBettmeralpChampex du LacGomsdalGrächenWiler - Vercorin

Sneeuwvakantie Blitzingen

Voor de 12e keer op rij op vakantie naar Zwitserland. Deze keer is het reisdoel - het Gomsdal - gelegen in het Zwitserse kanton Wallis. In het dorp Blitzingen hebben we een appartement geboekt. Voor een tussenstop op de heenweg overnachten we in de stad Luxemburg. Op de terugweg slapen we in het Duitse stadje Bad Krozingen.

Rond half negen vertrekken we van huis en rijden via België voor een overnachting naar hotel NH Luxembourg in de stad Luxemburg.

Stad Luxemburg

We logeren gratis voor een overnachting in het luxe hotel NH Luxemburg.

De gratis hotelvoucher ontvingen we bij aankoop van een HP all-in-one-printer. Het hotel ligt vlakbij Luxemburg-Findel de grootste luchthaven van Luxemburg.

De luchthaven is de enige internationale luchthaven van het land en de enige luchthaven met een verharde baan. De luchthaven ligt 6 kilometer van de stad. Op het gebied van vracht is Luxemburg een van de drukste luchthavens van Europa.

Saint Michael ’s is een rooms-katholieke kerk van Luxemburg. Het is gelegen aan de Vismarkt,  in het centrale Ville Haute kwartaal.

De kerk is de oudste nog bestaande religieuze site in de stad Luxemburg. De eerste kerk werd gebouwd op deze plek in 987 als kasteel/kapel voor de graaf van Luxemburg.

Echter, gedurende de volgende eeuwen werd het gebouw verwoest, herbouwd en meerdere malen verbouwd. Zijn huidige uiterlijk dateert uit 1688 en verenigt Romaanse- en barokke bouwstijlen, daterend van de nationale Moezel barokke stijl.

Het gebouw is meerdere malen gerestaureerd, met behoud van zijn oorspronkelijke vorm en is gerenoveerd in de jaren 1960, 1980 en in 2003 – 2004.

De Abdij van Neumunster aan de oevers van de Alzette werd gebouwd door de Benedictijner monniken in het jaar 1606.

Autoverlad Furka

Het Autoverlad Furka is een treinverbinding tussen Wallis en Centraal Zwitserland. Het is de kortste weg in 15 minuten via de 15,4 lange Furka-tunnel.

Vanaf Oberwald rijden we over de Furkastrasse naar onze Reisbestemming.

We rijden de auto op de trein in Reealp en komen aan op het station Oberwald in het district Goms.Blitzingen is een gemeente en plaats in het Zwitserse kanton Wallis, en maakt deel uit van het district Goms. Blitzingen telt 73 inwoners.

Appart-Hotel Castle

Vanaf het dorp Blitzingen moeten we naar ons hotel over een steile weg naar boven rijden. Appart-Hotel Castle is prachtig gelegen met weids uitzicht vanaf ons balkon over het Gomsdal.  In de gemeenschappelijke ruimten van het hotel is een sauna met stoombad en whirlpool waar we elke dag dankbaar gebruik van maken.

Ons appartement is voorzien van een keuken waar we kunnen koken.

Elke ochtend genieten we van een uitgebreid ontbijt-buffet in de eetzaal.
Na het ontbijt halen we onze spullen op en lopen over het winterwandelpad naar het dorp beneden.

Onderweg horen de vogeltjes fluiten en zien van alles om ons heen. In Blitzingen is een treinstation, zoals in alle dorpen van het Gomsdal.

De Matterhorn-Gotthard-Bahn

De Matterhorn-Gotthard-Bahn (MGB) is een private smalspoormaatschappij in Zwitserland die op 1 januari 2003 is ontstaan na en fusie tussen de Furka-Oberalp-Bahn en de Brig-Visp-Zermatt-Bahn.

Hier volgen de foto’s van de stations in de dorpen van het Gomsdal.

De stationshuisjes zijn bijna identiek aan elkaar. Allemaal voorzien van een ticketautomaat en schone toiletten.

Opvallend is hier ook dat de

trein stipt op tijd rijdt en zowel op het station als in de trein een kaartje kan worden gekocht bij een vriendelijke conductrice/conducteur. We hoefden nooit lang te wachten op de trein.

Naar de skipistes van Bellwald

Het dorp Bellwald is over de weg of met een gondel bereikbaar. Vanaf het plaatsje Furgangen vertrekt er om het kwartier een gondel naar boven.

Bellwald is een van origine boerendorp op 1560 meter hoogte, zonder  hoogbouw.

Het oorspronkelijke karakter is bewaard gebleven, dit slechts op 35km van Brig.

Vanaf Bellwald met de stoeltjeslift naar de skipistes.
De skipistes van Bellwald en het bergrestaurant Hichenen.

Na anderhalf uur weer naar beneden met de gondel. Vanaf Furgangen zijn we met de trein naar Niederwald gereden en van daaruit in 2 uur lopend naar ons hotel.

Een dagje langlaufen

We gaan een dagje langlaufen in het Gomsdal. In de stralende zon zijn we naar beneden gelopen en hebben ter plaatse een set langlaufspullen gehuurd. In het begin was het even wennen maar algauw hadden we de slag te pakken.

Tijdens onze vakantie hebben we dagtochten gemaakt naar verschillende dorpen. Omdat de spoorbaan veelal naast de wandelweg loopt heb je de keus om terug met de trein te gaan.

Het is heerlijk om buiten te zijn onder een stralende  zon en een staal blauwe lucht met een temperatuur rond het vriespunt. We zijn met de trein naar het beginpunt in het dorp Oberwald van het Gomsdal gereden en wandelend door de volgende dorpjes gelopen:

Obergestein, Ulrichten, Geschinen, Munster, Reckingen, Gluringen, Ritzingen, Biel en na ongeveer 19 km eindbestemming Blitzingen.

De plaatjes spreken voor zich.

De terugreis

Eerst rijden we via Frankrijk naar een grote supermaché waar de nodige schoonmaak producten gehamsterd kunnen worden die in Nederland niet te koop zijn. Ook de Franse wijn en kaas wordt niet vergeten.

Voor de terugreis hebben we een hotelkamer voor een overnachting geboekt in het Duitse plaatsje Bad-Krozingen.

Het ligt langs onze route naar huis.

Het hotel is gemoedelijk met een gastheer die ons vriendelijk ontving. De kamer was ruim en schoon. Het ontbijtbuffet was voortreffelijk. Waardering een 9. Vanaf Bad-Krozingen zijn we ongeveer in 7 uur over Duitsland via Venlo naar huis gereden.