Europa - Zwitserland - Tessin - Locarno - Lago Maggiore - Verzasca

Reistijd: juni 2008

Zwitserland - Tessin

Start ZwitserlandStart TessinLago MaggioreLocarnoLugano

We bezochten het kanton Tessin om na Graubunden, Berner Oberland en Wallis, een ander deel van Zwitserland te ontdekken.
Eigenlijk is heel Tessin één grote bloeiende tuin. Meteen na de winter begint de submediterrane vegetatie langs het Lago Maggiore en het Meer van Lugano uit te komen, en veel tuinen en parken staan tot laat in de herfst vol met prachtige bloemen.

De mooiste periode valt ongeveer tussen Pasen en Pinksteren, als in de tuinen en parken van Ascona, Lugano en Locarno camelia’s, paarse azalea’s, roze rododendrons, witte magnolia’s, blauwe regen, rozen, jasmijn, hibiscus, oleander en hortensia’s bloeien, terwijl de muren van deVilla’s bedekt zijn met paarse en roze bougainville.

Aangezien het hier in de winter vrijwel nooit vriest kun je  er ook tropische en subtropische planten aantreffen.

Verkenningstocht rond Locarno

Wandeling van Orselina via Locarno naar de Cardada (duur 3 uur)
Op de eerste dag van ons verblijf besluiten we een verkenningstocht in de omgeving te maken. We lopen vanaf ons hotel naar de Funicolare, een kabelspoor dat heen en weer loopt van Orselina (375 m) naar het centrum van Locarno (196 m).

De Funicolare

Locarno

De Funicolare is een trein om passagiers langs een steile helling te vervoeren. In Locarno aangekomen zien we het Lago Maggiore al liggen. We lopen langs de oever van het meer in de richting van Ascona en genieten van de bloeiende magnolia’s op de boulevard.

In het oude deel van Locarno valt nog veel moois te ontdekken.
In het centrum ligt de Piazza Grande met arcaden, waar je talloze winkels, cafés en restaurants aantreft.

Kabelbaan naar de Cardada

Na een uurtje keren we met de Funicolare terug naar Orselina en nemen daar de kabelbaan naar de Cardada en vandaar met de stoeltjeslift naar de top van de Cimetta.

De Cardada (1332 m.) wordt met recht tot de mooiste zonneterrassen van de Tessin gerekend: het uitzicht boven is adembenemend.
Vanaf de Cardada brengt een tweepersoons stoeltjeslift ons

Uitzicht vanaf de Cimetta

naar de Alp Cardada-Cimetta (1672 m.). Boven aangekomen wacht ons een uniek uitzicht hoog boven de Maggia-Delta: vanaf de hoge Alpen via het Lago Maggiore en de heuvelketens tot aan de Povlakte.

Madonna del Sasso

Na terugkeer brengen we een bezoek aan de bedevaartskerk Madonna del Sasso:
het symbool van Locarno is gebouwd op de plek waar Maria  in 1480 aan Franciscaan Bartolomeo van Ivrea verscheen.

Een pad leidt langs schaduwrijke kastanjebomen naar deze mooi gelegen kerk met klooster dat in de 17e eeuw is gebouwd.
De rijke verzameling in het museum getuigt van de sterke Mariaverering.

Het is inmiddels behoorlijk warm geworden. We wandelen terug naar ons hotel en nemen daar een verkwikkende duik in het zwembad.

Langs de oever van het Lago Maggiore

Fietsroute van Locarno over de Piano Di Magadino naar Gudo (duur 3 uur)
Vandaag hebben we E-bikes gehuurd bij de plaatselijke VVV. De route begint in het centrum van Locarno en loopt over de promenade waar verschillende cactussoorten en exotische planten en bloemen te bewonderen zijn.

Langs het Lago Maggiore

Het fietspad voert langs de oever van het meer met prachtige huizen, natuurstrandjes en aanlegsteigers voor plezierbootjes

Castello Visconteo

Na terugkeer in Locarno brengen we nog een bezoek aan Castello Visconteo.
Van dit oorspronkelijk, door de Visconti’s gebouwde burcht is weinig overgebleven.

In de 20e eeuw is dit indrukwekkende kasteel echter herbouwd.

Het herbergt nu een museum.
Op de tweede verdieping is een zaal gewijd aan de geschiedenis van het Verdrag van Locarno.

Castello Visconteo

Door het dal van de Verzasca

Wandeling van Sonogno via Brione naar Lavertezzo (duur 3.30 uur)

Het is vandaag de 23e juni en bij het opstaan is het al behoorlijk warm. Het beloofd een mooie dag te worden met veel zon, weinig wind en een temperatuur rond de 30º Met de bus vertrokken vanaf Locarno (Statione Centrale) naar Sonogno (1 uur).
De wandeling begint op het hoofdplein, bij het Museo Val Verzasca, dat een goede indruk geeft van de gebruiken en tradities in

Dorpsstraat van Sanogno

Stenig pad langs de rivier

Gemeenschappelijke oven

het dal. We passeren de gerestaureerde zwartgeblakerde gemeenschappelijke oven, waarin vroeger brood werd gebakken. Nadat we via een nieuwe stalen brug de rivier zijn overgestoken lopen we over een stenig pad langs de rivier verder. Aan de overkant ligt het dorpje Frasco; er loopt een hangbrug over de Verzasca die hier erg breed is.

Hangbrug over de Verzasca

Verlaten alm Gordasc

Onderweg hebben we fraaie doorkijkjes op de rivierbedding die bezaaid is met reusachtige rotsblokken. Al spoedig bereiken we de verlaten alm Gordasc, waar het pad over stenen treden tussen de vervallen huizen doorloopt.

Tussen de bomen is Brione te zien, de belangrijkste plaats van het dal. In het turkooisblauwe water liggen grote okerbruine, roestrode en grijze rotsblokken.

Via de gemetselde boogbrug ten zuiden van Brione wandelen we verder langs de rechter oever over de weg. We passeren een verlaten boerenhoeve.
Na het gehucht Ganne steken we een aantal zijbeekjes en geulen over en bereiken we het dorp Motta.

Boogbrug van Brione

Grote rotsblokken

Het laatste gedeelte van de wandeling voert over een pad dat afwisselend stijgend en dalend langs de met kastanjes begroeide steile oever van de Verzasca voert. De wandeling eindigt in Lavertezzo. Hier nemen we de bus terug naar Locarno.

De zuidelijke Valle Maggia

Wandeling van Ponte Brolla over de hoogvlakte van Dunzio en door het vochtige bos van Gordevio. (duur 4.00 uur)De route begint in Ponte Brolla en voert onder andere door de bossen langs de oever van de Maggia. We nemen vanaf het

Dorpsplein van Tegna

Mooie huizen

Sfeervol terras

station in Locarno bus 10 naar Ponte Brolla (reistijd 13 min.). Vanuit Ponte Brolla lopen we in ongeveer 15 minuten naar Tegna. Aan het dorpsplein staan enkele mooie huizen met stenen daken en een restaurant dat uit de 17e eeuw stamt. De wandeling

voert door het deel van het dorp dat op de helling ligt.
Het pad, dat geplaveid is met kinderhoofdjes en platen natuursteen, loopt langs mooie, weelderig begroeide tuinen; overal zien we vijgenbomen, palmen en andere tropische en subtropische planten.

Bij
de zuilengalerij van de kerk ‘Sant Anna’ kunnen we in alle rust genieten van het prachtige uitzicht op de dorpen Tegna en Verscio.

Stijgend pad

Tropische en subtropische planten

Een smal goed onderhouden pad voert in westelijke richting verder door een gebied met knoestige kastanjes, vervallen stenen muurtjes en oude wegkruisen. Vervolgens loopt het pad met een boog naar het noorden, een klein dal in. Bij een nieuwe stenen brug over het riviertje Ri di Riei vinden we een leuke picknickplek met een bron, een stenen tafel en banken.

Uitzicht op de Tegna

De nieuwe brug

Steil omhoog

Het pad loopt dikwijls tussen schilderachtige stenen muurtjes door en voert afwisselend over weiden en door bos. We komen uit in het plaatsje Streccia, waar veel verlaten natuurstenen huizen staan. Ondanks – of misschien wel dankzij – het verval tref je er veel romantische plekjes aan, bijvoorbeeld een oud wegkruis of een pergola die overwoekerd is met verwilderde druiven.

Streccia Houten bruggetje Eenvoudige huisjes

Vlak na Streccia krijgen we voor het eerst uitzicht op de Valle Maggia. De route omlaag is aanvankelijk behoorlijk steil. In een bosperceel steken we via een houten bruggetje een bergbeek over en passeren wat later enkele wijngaarden en eenvoudig huizen. Nadat we via een geasfalteerd  weggetje door het dorp Denzio zijn gelopen, begint de route bij Dunzio di Dento weer

Rustpauze op terras

wat te stijgen en bij een bocht in een weggetje hebben we plotseling een indrukwekkend uitzicht over de Valle Maggia.
We vervolgen de weg richting het plaatsje Gordevio, eindbestemming van onze wandeling.
Na een rustpauze en een drankje wandelen we over de camping naar de hoofdweg en nemen de bus terug naar Locarno.

Boottocht over het Lago Maggiore

Met de boot van Locarno naar Ascona en het eiland van Brissago (duur 6 uur)
Vandaag staat een tocht met de boot op ons programma. We kopen een dagticket in Locarno en stappen op de boot naar Ascona. Het centrum van Ascona met de langgerekte Piazza Motta aan het meer en daarachter de straatjes en binnenplaatsen

Aankomst in Ascona

Piazza Motta

Aankomst aan het meer

is vrij goed in intact gebleven. Langs de oever en op de helling liggen weelderige villa’s en hotels. Van Ascona vertrekken we

Botanische tuin op...

naar Isole di Brissago.

Op het eiland Isole Grande is een botanische tuin met een groot aantal subtropische bomen en planten uit de gehele wereld.

De tuin werd in 1885 aangelegd door barones Leger. Zij gaf zoveel geld aan de tuin uit, dat zij de deurwaarder op de stoep kreeg . In 1940 kwam het eiland in bezit van de Zwitserse staat en sindsdien is het geopend voor publiek.

...het Isole Grande

De volgend plaats die we bezoeken is Brissago dat ligt op een afstand van 7 km ten zuiden van Ascona op een landtong aan de voet van de Monte Gridino, die de koude wind tegenhoudt. Van de stad is helaas alleen een deel van de oeverpromenade nog

interessant: hier staan fraaie oude huizen. Verder dient Brissago slechts als springplank naar de eilanden. Rond vijf uur stappen we weer op de boot die ons terugbrengt naar Locarno.

Rondwandeling

Wandeltocht vanaf Parco Orselina en via Brione terug (duur 4 uur)
De wandeltocht begint in het park van Orselina dat ligt tegenover ons hotel.
De tocht brengt ons naar het plaatsje Brione en loopt door een prachtig kastanjebos terug naar Orselina.

Laatste dagen

Foto impressie rondom het Lago Maggiore
Door het uitzonderlijke mooie weer, met temperaturen boven de 30°, zijn we drie dagen langer gebleven. Deze dagen hebben we vooral langs het meer vertoefd en maakte we korte uitstapjes naar de plaatsen rondom het Lago Maggiore.
Hieronder  volgt een korte foto impressie van de mooiste plaatjes die we tegenkwamen.